Jeśli jesteś właścicielem tej strony, możesz wyłączyć reklamę poniżej zmieniając pakiet na PRO lub VIP w panelu naszego hostingu już od 4zł!

ZIN O RPG MAKERZE

Pełniaki 2010 - pełne wersji gier spod makera XP

(ravenone)

Ten rok nam obrodził. Na zebranej liście znalazły się aż 24 pozycje, niektóre może nieco na wyrost. Pierwszy projekt, szkolne błedy i 15 minut grania, ale z drugiej strony nie wszystkie, które na forach mieniły się jako pełne wersje pojawiły się w tym podsumowaniu. Kilkuminutowe filmiki czy minigry konkursowe uznać raczej należy za twórczy eksperyment. Przejdźmy zatem do zestawienia gier, które w tym roku dane nam było grać.


Amen - Tyrael
Pierwszy rpg w tym roku. Z zewnątrz Amen wyglądał obiecująco - intrygująca fabuła, nastrojowy title... Całość wypadła jednak blado. Autor popełniał podstawowe błędy nowicjusza, a wkrótce po premierze gry zniknął ze sceny.




Ancient Riddle - Thieffer
Gra logiczna w dobrej oprawie graficznej. Ancient Riddle polega na przesuwaniu znajdujących się na planszy kości w taki sposób, żeby znalazły się one na określonym miejscu. Wciąga!




Czerwony Kapturek - Sabikku
Gra logiczna polegająca na przemierzaniu lasu i dostaniu się do domku babci. Projekt Sabikku to przyjemna dla oka grafika, lekka muzyczka i blisko 2 godziny zabawy.




Czerwony Kapturek - Yoroiookami
Kolejna wersja Czerwonego Kapturka przygotowana na konkurs Ultimy. Autor przedstawił baśń nieco w krzywym zwierciadle. Mamy tu sporą dawkę śmiechu, ironii i sarkazmu.




Devil with the blue Eyes - SzalonyIvan
Gra, która wygrała Zamthir Society Contest. Ciekawa oprawa audiowizualna, dobrze poprowadzona fabuła to główne atuty projektu SI. Trzyma w napięciu.




Dragon Adventure - Sabikku
Ciekawy rpg stworzony tylko na konkurs, ale i tak dość obszerny - jakieś dwie godziny grania. Prosta rozgrywka, niezłe mechanizmy: strzelania z łuku i rozwoju postaci.




Eragon Journey - Glaedr
Egranizacja powieści Eragon Christophera Paoliniego. Projekt wyglądał dość zachęcająco i bazował na bestsellerze, więc o ciekawą fabułę gry nie musieliśmy się martwić. A jak wyszło z grywalnością? Zdania użytkowników są podzielone.




Little Red-Bleeding Hood - GameBoy
Krótki horror stworzony na konkurs Ultimy. Gracz wciela się w rolę Czerwonego Kapturka, który wyruszył w odwiedziny do swojej babci, jednak nie będzie to przyjemna wizyta. Surowy klimat i oryginalne grafiki.




MageQuest - metin2ziolo
Krótki rpg z ABSem. Proste mapy oparte na grafice rtp (jest ich nawet sporo) i banalna fabuła. Poza tym wersja prezentowana w sieci jest mocno zawirusowana...




Miasteczko Nowoczesne 3 - Mateusz SSJ8
Projekt, który budzi na scenie szczególne uczucia, głównie ze względu na jego autora. Nie jestem w stanie stwierdzić czy oprócz MN3 jakieś jeszcze inne wersje serii wyszły w tym roku czy wcześniej. Autor nie podał premiery, ale na forum TiTka udostępnił 1 i 2 część wiosną 2010.




Pakit Racing 1 i 2 - PaKiTos
Pakit Racing to niewykorzystany potencjał, wyścigi w brzydkiej, chociaż nieco ciekawej formie. Niestety, mało etapów i zmuszanie do ciągłego powtarzania tych samych poziomów, jak i niezbalansowany poziom trudności pracuje na niekorzyść tej produkcji.




Sewer Panic 1.0 - Kamikadze
Minigra z generowanymi mapami polegająca na poszukiwaniu drzwi do wejścia na kolejny poziom. Tylko jedne są prawidłowe, reszta prowadzi do nowych korytarzy.




Pickup - Colombos
Krótka gra zrobiona na Zamthir Society Contest. Polega na sterowaniu samochodem i unikaniu nierówności na drodze, aby dojechać do celu.




Pola Grunwaldu - Colombos
Gra konkursowa przypominająca klasycznego sapera. Odkrywamy kolejne pola na planszy i próbujemy eliminować Krzyżaków. Grunwald wiecznie żywy;).




Pokemon Elements - Shadower2
Wreszcie jakaś skończona gra o pokemonach. Spora ilość lokacji i "zwierzątek" znanych z tv i gier z innych platform to plusy projektu Shadowera.




Question - tracersgta
Półgodzinny rpg w oparciu o podstawowe grafiki i dźwięki. Brak dodatkowych skryptów, typowy pierwszy projekt makerowca.




Samehada - Yoroiookami
Gra opierająca się o anime Naruto. Główny bohater poszukuje tytułowej Samehady, czyli broni Kisame. Gra bazuje na podstawowej grafiki i systemie walki.




Septerra Core Dream About the Past - Neko
Kontynuacja komercyjnej gry - Septerra Core Legacy of the Creator. Ciekawa fabuła, niestandardowe grafiki i przede wszystkimi specyficzny klimat.




Shtamp - Noruj
Sztampowy rpg z dobrze opowiedzianą historią. Świetny klimat, nieco niewykorzystany potencjał systemu walki, sporo zadań do wykonania i krain do zwiedzenia. 4-5 godzin grania.




System RPG Pustkowia Chaosu - TagTeam
Rpg ukierunkowany na walkę. Zwiedzamy kolejne poziomy, zbieramy kryształy mocy i przede wszystkim - pokonujemy napotkanych wrogów. Dobra oprawa audiowizualna i świetne skrypty.




Świątynia Światła - Nightcrawler
Gra logiczna stworzona na ZSC. Jesteśmy badaczem, który po wielu latach poszukiwań znajduje Świątynie Światła. Gra polega na ustawianie piedestałów na wskazanych miejscach. Całość jest przemyślana i wygląda estetycznie.




The Siege - arev
Krótka gra polegająca na obronie zamku przed nacierającymi hordami potworów. Z jednej strony bohaterzy z makera XP, a z drugiej 2003. Obsługa myszki i ciekawa rozgrywka to plusy projektu areva.




Wrota Arkany 2 - ravenone
Druga część WA bazuje na cechach znanych z Jedynki - wybór frakcji, podział na rozdziały. Istotną zmianą są bardziej dokładne mapy i liczne dodatki jak - otwieranie zamków, alchemia czy minigry. Wrota Arkany zajęły trzecie miejsce w GFach 2009.




Wzór - Colombos
Gra logiczna bazująca na mechanice gry Hacker. Polega na układaniu pól na planszy w taki sposób, żeby zgadzały się ze swoim wzorem. Dobra mechanika i wykonanie.



Podsumowanie:

Jak widać spora część gier to efekt pracy góra dwóch tygodni. Ilość tegorocznych konkursów przełożyła się na ilość gier (9 pozycji). Na szczęście znalazło się również kilka gier tworzonych z rozmachem i których przejście nie zajmuje jednego wieczoru (Eragon, Pokemon Elements, Shtamp, Septerra, WA2). Jak zatem będzie na Golden Forkach? Będą królować krótkie minigry z błyskotliwym wykonaniem i pomysłem? Czy raczej publika doceni gry tworzone miesiącami? A może w ostatniej chwili wyskoczy jeszcze jakiś pełniak, który totalnie nas zauroczy? Wszystko jest możliwe, wszak do końca roku zostało jeszcze trochę czasu.